L O G O P E D A
mgr Patrycja Pusek
godziny pracy w roku 2024/2025:
poniedziałek 10:45 – 15:45
wtorek 10:45 – 15:30
środa 7:45 – 12:00
konsultacje dla rodziców: środa 7:15 – 7:45
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Zadania logopedy szkolnego:
- prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
- diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej dzieciom;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Wczesna diagnoza i opieka logopedyczna pozwala na wychwycenie i korygowanie nieprawidłowości w zakresie budowy oraz sprawności aparatu artykulacyjnego, przyczyn występujących wad wymowy lub opóźnień rozwoju mowy w stosunku do obowiązującej normy. Często nie wystarcza samo dojrzewanie dziecka, aby istniejące problemy zniknęły. Przedłużające się wadliwe nawyki, prowadzą do utrwalania się wad wymowy i wtórnych problemów w postaci np. deformacji zgryzu, trudności w relacjach społecznych, niepowodzeń szkolnych.
W przypadku objęcia dziecka opieką logopedyczną rodzice są zobowiązani do systematycznej współpracy i codziennych ćwiczeń z dzieckiem w oparciu o zalecenia.
Zajęcia logopedyczne mają charakter indywidualny lub grupowy (w grupach 2, 3-osobowych). Po przeprowadzonych we wrześniu badaniach przesiewowych wyłaniane są dzieci wymagające specjalistycznej pomocy logopedycznej. Dzieci posiadają zeszyty ćwiczeń, ułatwiające kontakt z rodzicami i systematyczną pracę nad korygowaniem nieprawidłowej wymowy. Zajęcia logopedyczne prowadzone są w atrakcyjnej zabawowej formie, nie mogą trwać zbyt długo i dlatego też wymagają stałego utrwalania prawidłowych nawyków, aby mogły przynieść sukces.
Rodzice – również ci, których dzieci nie uczęszczają na zajęcia logopedyczne – mają możliwość konsultacji z logopedą, który wyjaśni wszelkie wątpliwości dotyczące rozwoju mowy ich pociech, odpowie na pytania, pokaże jak ćwiczyć z dzieckiem w domu.
REGULAMIN UCZĘSZCZANIA NA TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ ORAZ ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO ĆWICZEŃ?
ŁAMAŃCE JĘZYKOWE – DOBRE ĆWICZENIE LOGOPEDYCZNE
Najczęściej występujące wady wymowy
Urządzenia cyfrowe a rozwój mowy
Rozwój ruchowy a rozwój mowy dziecka.
Dlaczego oddychanie nosem jest takie ważne?
Wpływ wad wymowy na powstawanie trudności w pisaniu i czytaniu uczniów