mgr Iwona Szostak, mgr Katarzyna Grzelczak
Nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych to pedagog wspierający, wspomagający zajęcia prowadzone przez nauczyciela danego przedmiotu w klasie ogólnodostępnej, do której uczęszczają także dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zadania nauczyciela wspomagającego dziecko z niepełnosprawnością dotyczą trzech obszarów działania: edukacyjnego, integrującego i wychowawczego.
Zasady pedagogiki specjalnej, którymi kieruje się w swojej pracy nauczyciel współorganizujący kształcenie ucznia/ dziecka niepełnosprawnego:
1. Możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem.
2. Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków poprawnego wykonywania ćwiczeń.
3. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
4. Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
5. Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
6. Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń.